Qalmarin ja Taskmillin kumppanuuden juuret ovat syvällä yhteisissä arvoissa

Kun kaksi samanhenkistä yritystä löytää toisensa, tuloksena voi olla jotain ainutlaatuista. Qalmarin ja konsulttitalo Taskmillin yhteistyön perustana ovat paitsi yhteiset arvot ja periaatteet, myös molemminpuolinen halu palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. 

Kun työntekijä voi hyvin, voi asiakas hyvin

Sekä Qalmari että Taskmill perustettiin työpaikaksi, joissa perustajat itse haluaisivat työskennellä. Konsultointiyrityksessä suurin voimavara on sen ihmiset, ja siksi molemmat yritykset haluavat luoda työympäristön, jossa kokeneet asiantuntijat viihtyvät. 

Asiantuntijat eivät ole kummassakaan yrityksessä mitään heittopusseja, joita viskellään projekteista toiseen. Projekteihin valitaan osaajat, jotka todella haluavat olla niissä mukana, ja jotka pystyvät viemään ne maaliin omalla asiantuntemuksellaan.  

− Kaikissa arjen päätöksissä on oltava uskollinen sille, mitä itse arvostaisi. On helppoa samaistua siihen, mikä tässä vaiheessa uraa olevalle asiantuntijalle on työssä tärkeää. Sen myötä kaikenlainen turha byrokratia ja mikromanageeraus poistuu automaattisesti, kertoo Qalmarin toimitusjohtaja ja perustaja Saku Hautala.  

Työntekijöiden etusijalle asettaminen ei silti tarkoita asiakkaan laiminlyömistä. Päinvastoin: molemmissa yrityksissä uskotaan parhaiden tulosten syntyvän silloin, kun ammattilaisille annetaan vapaus ja vastuu toimia omien vahvuuksiensa mukaisesti.  

Kumppanuuden ytimessä avoimuus

Työntekijöistä huolehtimisen lisäksi yrityksiä yhdistää avoimuus, joka ohjaa molempien yritysten kaikkea toimintaa. Tietoa jaetaan avoimesti sekä sisäisesti että asiakkaille ja kumppaneille.  

Asiakkaita ei yritetä hämätä konsulttijargonilla, vaan molemmissa yrityksissä halutaan aidosti ajaa asiakkaan etua. Se ei aina tarkoita sitä, että oltaisiin samaa mieltä asiakkaan kanssa, vaan haasteista ja eri vaihtoehdoista keskustellaan avoimesti.  

Pitkäaikaiset, jopa vuosikausien mittaiset asiakassuhteet perustuvat ennen kaikkea luottamukseen siitä, että asiakkaan tarpeeseen etsitään paras mahdollinen ratkaisu.  

− Asiantuntijapalveluita ei voi myydä sillä asenteella, että myy vaikka hiekkaa Saharaan. Aina esimerkiksi sopiva asiantuntija ei löydy omilta palkkalistoilta, eikä silloin väärän muotoista palikkaa kannata väkisin ängetä eri muotoiseen organisaatioon, kuvailee Taskmillin toimitusjohtaja Elina Kervinen.  

Sen sijaan asiakkaalle suositellaan oman näkemyksen mukaan parasta ratkaisua, vaikka se itselle tarkoittaisi projektista kieltäytymistä.  

Kumppanuus kukoistaa, kun ei tarvitse syödä kynsiä

Qalmarin ja Taskmillin välinen avoin viestintä luo pohjan luottamukselle, jonka varaan kestävää kumppanuutta rakennetaan. Töitä tehdään pilke silmäkulmassa, mutta ammattimaisesti. Kumpikin voi mennä takuuseen siitä, että sovitusta pidetään kiinni.  

– Kun molemmat ovat tehneet vuosia töitä asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseksi, on kumppanit valittava huolellisesti. Asiakkaan on koettava, että on hyvissä käsissä, vaikka töitä tehtäisiin yhdessä kumppanin kanssa. Omaa mieltä rauhoittaa, kun tietää, että Taskmilliltä löytyy yhtä kovia asiantuntijoita, jotka varmasti tuovat lisäarvoa asiakkaalle, kertoo Saku.  

– Meillä on selvästi yhteinen missio siinä, että asiakas on tyytyväinen ja hommat hoituvat. Jos Qalmarilta tulee asiantuntija, niin voidaan luottaa siihen, että hän ottaa homman haltuun. Ei tarvitse syödä kynsiä miettien, että mitenköhän siellä nyt menee, vahvistaa Elina.  

Vaivaton yhteistyö lähtee toisen kunnioittamisesta

Molemmilla on jo ennestään ollut kumppaneille ja asiakkaille tärkeä kriteeri: ihmisten on oltava mukavia, täysjärkisiä ja joustavia. Mitä pidempään liike-elämässä on ehtinyt olla mukana, sitä tärkeämmäksi kriteeri on tullut.  

Yhteistyön perustana on alusta alkaen ollut keskinäinen kunnioitus ja arvostus, mikä näkyy jo pelkästään siinä, että kumppanin kautta tulleita asiantuntijoita kohdellaan kuin omia työntekijöitä. Monia asioita on myös tehty pyyteettömästi, eikä esimerkiksi keskinäisestä sparrailusta ole lähetetty laskua perään. 

Jotta kumppanuus aidosti toimisi, on molempien oltava samalla aaltopituudella. Silloin yhteistyö on vaivatonta eikä aikaa mene yksityiskohtiin kuten sopimusten hieromiseen.  

Yhdessä kohti tulevaa

Vaikka Qalmarin ja Taskmillin arvot, yrityskulttuurit ja jopa yritysten historia muistuttavat toisiaan, eivät yritykset ole peilikuvia toisistaan.  

Siinä missä Taskmill keskittyy ketterään johtamiseen, työskentelevät qalmarit projektinhallinnan lisäksi ohjelmistokehityksen, sulautettujen järjestelmien ja SAP-konsultoinnin parissa.  

Yhteistä tarttumapintaa löytyy yllin kyllin, ja molempien vahvuudet tukevat hyvin toisiaan. 

− Yhdessä voimme ottaa haltuun lähes mitä tahansa. Yhdistämällä osaamisemme pystymme molemmat palvelemaan omia asiakkaitamme laajemmin ja joustavammin, kertoo Elina.

Yhteistyö onkin jo lyhyessä ajassa lähtenyt niin hyvin lentoon, että kaikkia menneitä tai meneillään olevia yhteisiä projekteja ei edes tahdo enää muistaa. Se kertoo toivottavasti enemmän yhteistyön laajuudesta kuin osallisten huonosta muistista. 

JAA KIRJOITUS

Ehkäpä haluat tutustua myös näihin:

Toiminnanohjaushaasteita ja kasallinen exceleitä – Hurja kasvu vauhditti uuden ERP:in käyttöönottoa Novitekilla

Ulkoporealtaita Salossa valmistava Oy Nordic SPA Ltd eli tuttavallisemmin Novitek on tarjonnut asiakkailleen arjen luksusta jo vuosien ajan. Entä kun yrityksessä tapahtuukin yllättävä kasvu ja vanhat järjestelmät sekä Excel-ohjattu tuotanto eivät enää tarjoa riittävää selkeyttä toiminnanohjaukseen? Qalmarin asiantuntijat hyppäsivät mukaan ja yhdessä kartoitettiin tarve, valittiin...

Tästä blogikirjoitukseen