Qalmari ja korona – kokemuksiamme kriisivuodesta

Qalmarin perustajat Ari Varjonen ja Saku Hautala.

Kiva kun löysit tiesi blogiimme! Huomaathan, että julkaisusta on vierähtänyt jo tovi.

The vaikutus

Torstaina 12.3.2020 Donald Trump sulki Yhdysvaltain lentoliikenteen, jonka seurauksena koronaleka löi ensimmäisen kunnon iskunsa koko maailman palleaan. Taudin vakavuus alkoi nopeasti avautua kaikille ja maailma alkoi vääjäämättä pysähtyä ennennäkemättömällä tavalla.

Olimme tuolloin Qalmarilla tehneet noin kuusi kuukautta töitä #turkuawakens-yhteisön eteen ja tuon saman päivän iltana oli tarkoitus pitää yhteisön ylivoimaisesti suurin ja merkittävin tapahtuma, johon oli osallistumassa yli sata paikallista ICT-alan toimijaa. Aamulla istuimme vielä lehdistötilaisuudessa kertomassa illan tapahtumassa julkaistavista uutisista, mutta samaan aikaan uutisia tipahteli tasaiseen tahtiin maailmalta, ja iltapäivään mennessä oma tilaisuutemme peruttiin.

Tapahtuman peruminen oli ensimmäinen isompi koronapäätös, jonka teimme ja siitä tilanteen vakavuus lähti purkautumaan. Olemme Qalmarin perustajien kesken nähneet aika paljon erilaisia tilanteita liike-elämässä ja kömpineet läpi lamojen ja tuiskujen, mutta nyt oli vaistottavissa, että kukaan ei tiennyt mitä tuleman piti. Työtilanteemme on ollut erinomainen ja koko kovatasoinen asiantuntijatiimimme on ollut lähes sadan prosentin työkuormalla koko historiamme ajan.

Nyt kuitenkin rytisi, kun vuosien pituisia projekteja ajettiin alas pikavauhtia ja lopulta laskutusasteemme otti pahimmillaan jopa lähes 30 prosentin osuman tilanteessa, jossa uusien projektien käynnistymiset venyivät ja paukkuivat. Se oli hankala yhtälö. Lisäksi tiputus tuli meille pahaan vaiheeseen, koska olimme juuri päättyneellä tilikaudella kasvaneet lähes 200 prosenttia ja tämän luokan kasvu oli syönyt myös kassaa etupainotteisesti.

Tilikautemme päättyi maaliskuun lopussa positiivisiin ennätyslukemiin, mutta globaali kriisi haisi ilmassa ja tilanne näytti pahalta.

The toimenpiteet

Tiesimme, että nyt on toimittava nopeasti. Päätös numero yksi oli, että ketään ei lomauteta, vaan johto on se, joka tarvittaessa ensimmäisenä tinkii palkastaan ja ottaa taloudellista riskiä. Ensimmäinen konkreettinen toimenpide taas oli muuttaa joka perjantaiset oluthetket koronainfoiksi (oluen nauttiminen oli yhä sallittua), jossa kerromme täysin avoimesti viikoittain tilanteesta yrityksen näkökulmasta.

Avoin tiedottaminen kriisin keskellä on tärkeää. Yrityksen linjaus oli toimia rauhallisesti, nopeasti, päättäväisesti, ratkaisukeskeisesti ja varautua ”kaikkeen”. Ennustimme tuolloin, että pahin vaihe kestää noin 9–12 kuukautta. Siihen halusimme olla valmiita, ja siihen toimenpiteemme mitoitimme, tuli mitä tuli.

Tämä arvio näyttää osaltamme onneksi osuvan varsin oikeaan. Neuvottelimme välittömästi pankin kanssa yritykselle varmuudeksi lisää kassapuskuria, siirsimme yhden arvonlisäveromaksun tuonnemmaksi, ja yritykseen astui voimaan tiukka kulukuri. Tiedostimme koko ajan, että Qalmarin osalta ongelmat ovat tilapäisiä, koska koko yritys on rakennettu huippuosaajien varaan (asiantuntijamme ovat olleet alalla keskimäärin 15 vuotta) ja kovatasoisille osaajille löytyy aina markkinaa. Tämä olisi siis vain jotain, josta pitää selviytyä, tervettä kasvuyritystä vaarantamatta.

Välittömien toimenpiteiden lisäksi käynnistyi tärkein työ; raivokas, väsymätön ja sitkeä myynti, jossa luotiin pohjaa ja eväitä menestykselle pitkälle tulevaisuuteen. Myyntisykli erosi hitaudellaan selkeästi tavanomaisesta, mutta tarpeita kuitenkin oli. Nopeasti kävi selväksi, että oma porukkamme puhaltaa tyrskyissäkin yhteen hiileen, ja että jonain päivänä tulemme tästä vain vahvempana ulos.

Koko yritys toimi aidosti yhteisen tavoitteen eteen, toinen toistaan tukien. Yhteisöllisyydestä emme tinkineet säästötoimina, vaan virkistystoimet jatkuivat samalla tahdilla, muoto vain muuttui. Yksi parhaimmista kokemuksista oli Amanda ”Riitta Väisänen” Gomanin vetämä Teams-Kymppitonni.

The lopputulos

Qalmarin tilikausi tulee lukujen osalta kärsimään tilanteesta ja edellisen tilikauden kaltaisia kasvulukuja ei päästä näkemään, siitä ei pääse mihinkään. Mutta se ei ole koko totuus.

Yhtäkään työntekijää ei lomautettu. Sen sijaan panostimme omaan kehitystyöhömme sekä kouluttautumiseen (mm. TensorFlow, Google Cloud ja SAPin ketterät kehitysmenetelmät). Kova työ on jo nyt tuonut näkyviä tuloksia. Koronan takia Qalmarin kasvu hidastui tilapäisesti ja tulos kärsi, mutta se toi myös jotain mitä ei ilman sitä olisi syntynyt. Tilanteen takia olemme arviolta kymmenkertaistaneet potentiaalisen asiakaskuntamme ja solmineet lukuisia uusia merkittäviä kumppanuuksia. Vuoden vaihtuessa henkilöstömme on taas sata prosenttisesti työllistetty ja olemme palkkaamassa lisää henkilökuntaa heti tammikuussa.

Tätä kirjoittaessamme näyttääkin siltä, että tammikuusta tulee yrityksen historian paras kuukausi ja myös koko ensi vuosi näyttää jatkavan samaa rataa. Korona rokotti vuonna 2020, mutta vuonna 2021 maksamme takaisin samalla mitalla. Ratkaisukeskeiseen myyntiin panostaminen nostaa meidät ensi vuonna yli sellaisen tason, johon emme olisi normaalioloissa yltäneet. Eli kasvu kiinni ja sen yli!

Kriisi pakottaa fokusoitumaan, ja se on hyvä asia mille tahansa yritykselle.

Lopuksi

Lopuksi järjetön kiitos jokaiselle asiakkaallemme, jotka luottivat meihin läpi näiden aikojen, sekä koko huonolla huumorilla varustetulle henkilökunnallemme: Janille, Petralle, Klausille, Mikolle, Laurille, Karille, Amandalle, Pasille & Pasille, Pauliinalle ja Sinille. Kiitos luottamuksesta ja tuesta tämän keskellä, olette uskomaton ryhmä upeita ihmisiä ja huippuluokan ammattilaisia. Kivijalka, jota ei yksi korona heilauta.

Vuosi 2021 on virallisesti The year of the Qalmari!

Luitko jo nämä?