#turkuawakens - yhteisön ensimmäinen vuosi_QALMARI blogi

#turkuawakens

- yhteisön ensimmäinen vuosi

Mistä kaikki alkoi?

#turkuawakens-yhteisö perustettiin lokakuussa 2019 Qalmarin yrittäjien, Saku Hautalan ja Ari Varjosen toimesta. Yhteisön tavoitteena on nostaa Turku IT-maailman kartalle ja luoda kaupunkiin vahva yhdessä tekemisen kulttuuri. 

Emme olleet tavoitteemme kanssa yksin Aurajoen rannalla, sillä jo yhteisön ensimmäinen tapahtuma kokosi yhteen alueen kehittämisestä kiinnostuneet edustajat niin korkeakouluista ja teknologiakeskittymistä kuin pienistä ja suurista yrityksistäkin.

Puhujina ensimmäisessä tapahtumassa olivat Henna Kaariluoto Sandvikilta, Petri Kalske Unikielta sekä Ida Masikkamäki ja Elisa Haikala tapahtuman pääyhteistyökumppanilta, Eworkilta. Puheenvuorojen jälkeen jakauduimme työpajoihin miettimään yhdessä ratkaisuja Turun alueen kilpailukyvyn ja vetovoiman kasvattamiseksi.

”Tarvittavan tuolimäärän lisäksi myös omat odotuksemme ylittyivät. Pienintäkään tunnetta siitä, että huone olisi ollut täynnä skeptisyyttä tai kilpailijoita, ei ollut. Teimme yhdessä töitä ja kasassa on jo iso nippu työkaluja ja aihioita, joista nyt jatketaan.”, kuvaili Saku Hautala lokakuussa 2019 Qalmarin tiloissa järjestetyn ensimmäisen tapahtuman tunnelmia.

Tunnelmia ensimmäisestä #turkuawakens-tapahtumasta 14.11.2019.

#TURKUAWAKENS
  • perustettu lokakuussa 2019
  • mukana lähes 100 yritystä tai tahoa
  • yhteistyössä kaupungin ja korkeakoulujen edustajat
  • yhteisöä koordinoi Turku Business Region yhdessä yhteisön ohjausryhmän kanssa

 

#turkuawakens on ”koko kaupungin kokoinen” yhteisö, joka pyrkii keräämään saumattomasti yhteen paikalliset asiantuntijayritykset, yliopistot, korkeakoulut ja Turun kaupungin muut toimijat ja yhteisöt.

Yhteisö sai alkunsa Qalmarin yrittäjien Saku Hautalan ja Ari Varjosen tavoitteesta nostaa Turku merkittävästi nykyistä suuremmaksi ohjelmistoalan alueeksi Suomessa ja maailmalla, sekä helpottaa eri alueille patoutunutta osittain epätervettäkin rekrytointipainetta.

#turkuawakens mediassa:

  • Ilta-Sanomat: Turkulaiset huomasivat laahaavansa Tampereen ja Oulun perässä – yli 100 yritystä ryhtyi korjaamaan tilannetta: ”Henki on hämmentävä”
  • Aamuset: Turkuun halutaan luoda oma ”Piilaakso”
  • Aamuset: Turku aiotaan nostaa yritysten yhteistyöllä digitaalisen osaamisen keskukseksi

Turku herätetty!

Suuren kiinnostuksen vuoksi tammikuussa laitettiin jälleen tuolit riviin ja järjestettiin tien toisella puolella, Sarasen suuremmissa tiloissa #turkuawakens-infotilaisuus, joka myös täyttyi nopeasti. Kuulimme tilaisuudessa järjestäjätahon lisäksi muun muassa Turun Yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen Keijo Koskisen mietteitä ja esimerkkejä Turun alueen jo olemassa olevista ekosysteemeistä ja fiksusta yhdessä tekemisestä. Jalkauduimme myös lyhyisiin työpajoihin saadaksemme lisää ideoita alueen IT-haasteiden ratkomiseen.

Yhteisön tarkoitus ei ole vain kokoontua tapahtumiin ja webinaareihin, vaan tehdä yhdessä töitä konkreettisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tämän vuoksi jokaisen tapahtuman yhteydessä on työpajoja erilaisten käsiteltävien teemojen ympäriltä.

Seuraavaa suurta tapahtumaa valmisteltiin koko alkuvuosi. SparkUp Turun tiloissa järjestettävään tapahtumaan oli ilmoittautunut yli 100 osallistujaa, keynotepuhujien joukossa oli Google, työpajat oli valmisteltu huolella ja tilaisuudessa oli tarkoitus julkaista merkittäviä bisnesmahdollisuuksia yhteisön jäsenille. Maaliskuinen tilaisuus kuitenkin peruttiin tapahtumapäivän aamuna COVID-19 -tilanteen vuoksi.

Viruksesta viis - toinen vaihde silmään

Bisnesmahdollisuudet julkaistiin ja ensimmäiset konkreettiset asiakasprojektit alkoivat. Samaan aikaan Turun Yliopisto yhdessä Turku Science Parkin kanssa toteuttivat yhteisön jäsenyrityksille osaamiskartoituksen, jonka kautta kerättiin tietoa yritysten teknologiaosaamisesta. Kartoituksesta kerättyjä tietoja käyttävät yllä mainitut tahot yhteisön puolesta, kun he puolueettomana osapuolena hakevat erilaisiin asiakkailta tulleisiin projekti- ja hanketarpeisiin kumppaneita. 

Huhtikuussa toteutimme yhteisön jäsenille kyselyn, joka korvasi maaliskuussa peruuntuneen tapahtuman työpajat. Kyselyssä keskityttiin siihen, minkälainen yhteisö #turkuawakens on ja mihin suuntaan yhteisön toimintaa tulisi viedä.

Kesäkuussa painettiin lisää kaasua ja järjestettiin webinaari. Ohjelma koostui Keijo Koskisen ja Tuomas Mäkilän jakamista osaamiskyselyn tuloksista, Laura Forsmanin esittelemästä Food Tech Platform Finland -verkoston kestävästä ruokajärjestelmästä, Mari Männistön avaamista yhteistyömahdollisuuksista SHIFT Business Festivalin kanssa, Kimmo Kummalan päivittämistä kuulumisista aktiivisen asiakasprojektin tiimoilta sekä Hautalan ja Varjosen tiivistelmästä keväällä toteutetun yhteisökyselyn tuloksista.

Lokakuussa järjestimme Turusta avaruuteen -teams-session, jossa pääsimme kuulemaan Jussi Lehden kertomana ASRO:n tarinan siitä, miten Turusta pääsee vaikka kuuhun. Timo Huttunen Turku Science Parkista puolestaan kertoi Turussa toimivasta Euroopan avaruusjärjestön (ESA) yrityskiihdyttämöstä ja neuvoi, mistä voisi irrota omat matkaliput avaruuteen.

Loppuvuodesta #turkuawakens-yhteisön nettisivut muuttivat Turku Business Regionin hallinnoitavaksi. Samalla yhteisön uutiskirjeiden lähetys siirtyi heidän koordinoitavakseen. Qalmari on yhä aktiivisesti mukana yhteisön ohjausryhmässä.

#turkuawakens-yhteisön webinaari 2020

Webinaarin kulisseista 10.6.2020. Kuvassa: Laura Forsman, Keijo Koskinen, Mari Männistö, Ari Varjonen, Kimmo Kummala, Saku Hautala, Michael Lindholm ja Tuomas Mäkilä.

Mitä tulossa tulevaisuudessa?

Jatkossa keskitymme yhä enemmän konkretiaan ja yhteisten asiakasprojektien löytämiseen, sekä työstämiseen. Meitä on nyt kasassa lähes sadan toimijan verkosto, jolta kysyä osaamista erilaisiin projekteihin ja teknologisiin osaamistarpeisiin. Ensi vuoden aikana kasvatamme yhdessä yhteisön tunnettuutta ja haemme kanavia, joissa meidän kannattaa näkyä saadaksemme potentiaaliset asiakkaat tietoiseksi meistä ja mahdollisuudesta hankkia osaamista näin suurelta ja yhteen hiileen puhaltavalta, tiiviiltä verkostolta.

Lisäksi tavoitteenamme on kasvattaa toiminnassa mukana olevien yritysten määrää 150-200:aan yritykseen. Osallistumme myös yhdessä erilaisiin aihepiiriä tukeviin tapahtumiin ja toivottavasti ensi vuonna voimme jälleen järjestää omiakin tapahtumia taas uusine työpajoineen.

Yhteisön jäsenyritykset ovat järjestäytyneet myös pienempiin porukoihin tehdäkseen yhteisiä markkinointikampanjoita ja ensi vuoden puolella näemme ensimmäisiä yhteisiä markkinointitempauksia. 

Miten seurata yhteisön matkaa?

JAA KIRJOITUS