Scrum master eli kummitusmasteri. Epämääräinen kaveri, joka hengaa mukana vai päällepäsmäri, joka sekaantuu kaikkeen?
Kun tehdään ketterää eli agilea eli scrummia eli sprinttikehitystä, pyörii joukoissa myös yhden sortin kapellimestari eli Scrum master. Yleensä tuo nimike löytyy toimittajan joukoista ja hän voi tehdä myös projektipäällikön hommiakin, mutta ei välttämättä.
Sellaiset, jotka seuraavat ketterää viitekehystä pilkun tarkasti, irvistävät pahasti, jos kummitusmasterin ja projektipäällikön lakkia sovitetaan samaan päähän. Käytännössä on yksi ja sama mikä lakki on päässä, kunhan tekeminen etenee
Scrum masterin tehtävät
Scrum master seuraa kehitystyön etenemistä, auttaa sen suunnittelussa sekä haastaa ihmisiä tekemisen sisällön, järjestyksen ja aikataulun suhteen. Hän on mukana päivittäispalavereissa eli dailyissä, kuuntelemassa miten hommat etenevät, ja havaitessaan takkuja alkaa hän avaamaan niitä.
Kehittäjä eli devaaja eli koodaja voi löytää annetusta tehtävästä tarkennettavaa ja kysyy tuoteomistajalta asiaan valaistusta. Tuoteomistaja pyytää kysymään asiaa Mutikaiselta ja Virtaselta. Scrum master pitää huolen siitä, että vastaus tulee noilta edellä mainituilta kavereilta ja mielellään aika vikkelään, jotta tekeminen pääsee jatkumaan.
Taikaa onkin sitten siinä, että Scrummari saa hyvän vastauksen ja sen antaja antaa sen mielellään ja on varma asiastaan. Kun sitten tehtävän toteutusta katsotaan esimerkiksi kehitysjakson eli sprintin päätteeksi katselmoinnissa, niin voidaan hurrata ja iloita hyvästä työstä. Jos katselmoinnissa devaaja, vastaaja, tuoteomistaja ja scrummari ovat kaikki toteutuksesta eri mieltä ja varsinkin saavutettu tulos ei ole haluttu, niin keskustelussa on jotain mennyt pahasti kiville.
Miten tuon voi välttää? Kirjoittamalla viisi sivua tekstiä, jota myös määrittelyksi kutsutaan? Piirtämällä kuvan? Tekemällä prototyypin? Demoamalla aihiota? Jakamalla ruutua, jossa näytetään nyt käytössä olevaa ratkaisua. Kerron oikean vastauksen seuraavassa jaksossa .😊
Scrum master on tiimin kapellimestari
Scrum master huolehtii, että devaajilla on tekemistä, sen sisältö on toteutuskelpoista sekä katsoo aikataulun ja työmäärän perään. Eli näyttäkö siltä, että sprintille suunnitellut tehtävät ehditään tekemään? Jos näyttää siltä, että jotain fiksattavaa on, niin hän käyttää omaa harkintaa ja kekseliäisyyttään tai kysyy tuoteomistajalta toivomuksia.
Tekeminen suunnitellaan backlogille, jossa on listattuna kaikki hommat ikään kuin pikkulappusille ja nämä laput laitetaan tärkeysjärjestykseen ja aikataulutetaan. Työlistalla on ylimpänä sprintille suunnitellut hommat, ja jos näyttää siltä, että ehditään tekemään enemmänkin, niin sitä työlistaa eli backlogia tiiraamalla löytyy sitten lisää tekemistä. Kapellimestarina hääräävä Scrum master siis lukee tuoteomistajan kirjaamia nuotteja, ja varmistaa, että työ etenee ja suunnitellusta valssista ei tule rumba kesken kaiken.
Teoriassa joskus voi käydä niinkin, että vaikka on kuinka hyvin suunniteltu, niin joku juttu osoittautuu riivatun paljon monimutkaisemmaksi kuin kukaan on etukäteen osannut aavistaa. Voi olla, että parin tunnin käyttöliittymän nappulan toiminnon tekemiseen meneekin pari päivää ja ratkaisua on tunkkaamassa parikin käpälää. Tästä on seurauksena, että kaikkea sprintille suunniteltua ei saadakaan tehtyä.
Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen, koska porukka saa tehdä töitä sellaisessa ilmapiirissä, jossa voi kysyä ja kertoa avoimesti asioita. Tässä tilanteessa devaaja saattaa huikata Scrummarille että Houston, meillä on se kuuluisa ropleema tai Scrum master äkkää, että devaaja on ollut pää konehuoneessa sen verran pitkään, että kannattaa kysyä, että haluatko jakoavaimen, kahvia tai apua.
Tuoteomistajan ja Scrum masterin yhteinen tango
Kun tiimissä sitten saadaan selville mikä on pielessä, niin Scrum master huikkaa tuoteomistajalle, että meillä on käpälissä ongelma. Tuoteomistajan vakiokysymykset ovat: iso vai pieni ongelma? Voidaanko ratkaista vai pitääkö kiertää? Pitääkö alkaa tiiraamaan työlistaa ja miettimään, mitä ehditään tekemään.
Kun nuo kysymykset saadaan ratkottua, saadaan devaajalle työrauha, Scrum masterille uudet nuotit ja tuoteomistajalle aikaa funtsata jatkoliikkeitä.